Logo-doh
  تعداد مشاهده چکیده: 19

اطلاعات سلامت و کتابداری

خلاصه سیاستی

ارتقای آموزش اطلاع‌رسانی پزشکی از طریق روش‌های یادگیری تعاملی: یک خلاصه سیاستی

لیدا نجفقلی جوقانی 1,2 ORCID logo، مینا محامی اسکویی 2 ORCID logo، وحیده زارع گاوگانی 1,2 * ORCID logo، علی جعفری خونیق 3 ORCID logo، رحیم خدایاری زرنق 4 ORCID logo، سعیده غفاری فر 5 ORCID logo

1 مرکز مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3 گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
4 گروه مدیریت و سیاست‌گذاری سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
5 مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

چکیده

زمینه. روش‌های فعال آموزش و یادگیری می‌توانند به طور قابل توجهی اثربخشی یاددهی را افزایش دهند. علیرغم تاکید تحقیقات متعدد هنوز اعضای هیت علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی از روش‌های تدریس سنتی غیرفعال مانند سخنرانی استفاده می‌کنند. این خلاصه سیاستی قصد دارد اهمیت بکارگیری روش‌های تدریس نوین و فعال را در برنامه درسی برای بهبود و ارتقای آموزش بیان نماید.

روش کار. برای تهیه این خلاصه سیاستی، شواهد مستخرج از تحقیق مقطعی- توصیفی اصیل و داده‌های گردآوری شده از مطالعات منتشر شده قبلی در پایگاه‌های اطلاعاتی استفاده شد. برای تهیه شواهد داخلی، از مطالعه مقطعی چند ابزاری استفاده شد که در آن روش‌های تدریس مورد استفاده اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف به‌صورت مطالعه میدانی و از طریق پرسش‌نامه با سوالات باز در مورد روش‌های تدریس مورد استفاده اعضا برای تدریس هر یک از دروس رشته به‌دست آمد، و در مرحله بعدی به‌صورت گروه بحث متمرکز، روش‌های تدریس کاربردی از طریق مصاحبه با 10 نفر از صاحب‌نظران (اعضای هیئت علمی و صاحب‌نظران در حوزه آموزش عالی) تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. برای گردآوری شواهد خارجی نیز از مرور متون در پایگاه‌های اطلاعاتی و منابع معتبر داخلی و خارجی استفاده شد.

یافته‌ها. گزینه ­های سیاستی شامل بازنگری در برنامه درسی آموزشی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، توسعه مهارت‌های تدریس فعال در بین اعضای هیئت علمی، ایجاد نظام ارزیابی و مشوق‌های آموزشی استخراج گردید.

نتیجه‌گیری. با توجه به گسترش و کاربرد روش‌های تدریس نوین و فعال و مزایای این‌گونه روش‌های تدریس در میزان یادگیری فراگیران، لازم است کوریکولوم درسی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی بازنگری گردیده و روش تدریس فعال کاربردی در طرح درس هر درس وارد شود و گروه‌ها نیز بر حسن اجرای استفاده از روش‌های فعال از طریق ارزیابی و پایش آموزشی و ارائه مشوق‌های لازم در ارتقا هیئت علمی و ارائه گرنت آموزشی اقدام نمایند.

کلید واژه ها: تدریس/ روش‌ها*, آموزش، پزشکی*, تدریس/ استانداردها, کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 29 اردیبهشت 1404
بازنگری: 18 خرداد 1404
پذیرفته‌شده: 25 خرداد 1404
انتشار الکترونیکی: 04 تیر 1404
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)