چکیده
زمينه و اهداف : مقاله حاضر به بررسي رابطه بين مهارت هاي ارتباطي «گوش دادن مؤثر» و« درک و ارسال پيام» مديران با مديريت تعارض در مدارس ابتدايي شهر اردبيل پرداخته است.
مواد و روش ها : اين مطالعه يک مطالعه توصيفي، از نوع همبستگي بود. جامعه آماري پژوهش را مديران مدارس ابتدايي شهر اردبيل که طبق آمار اداره آموزش و پرورش شهر اردبيل (150) نفر بود، تشکيل داد. از اين تعداد 106 نفر با استفاده از جدول گرجسي مورگان به طور تصادفي و با روش نمونه گيري طبقه اي انتخاب شدند. اطلاعات مورد نياز از طريق پرسشنامه مهارتهاي ارتباطي جرابک و پرسشنامه مديريت تعارض رابينز جمع آوري شد. پايايي پرسشنامه مهارتهاي ارتباطي مديريت تعارض به احتساب آلفاي کرونباخ به ترتيب 82/ . و 95 / 0تعيين گرديد. داده ها با استفاده از روشهاي آماري توصيفي و استنباطي (آزمون همبستگي پيرسون، t تک نمونه اي و رگرسيون چند متغيري) تجزيه و تحليل شد.
يافته ها : نتايج به دست آمده بر اساس ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که رابطه مهارتهاي ارتباطي (گوش دادن مؤثر، درک و ارسال پيام) با راهبردهاي مديريت تعارض (عدم مقابله، کنترل، راه حل گرايي) مثبت و معنا دار مي باشد.
بحث و نتيجه گيري : مهارت هاي ارتباطي گوش دادن مؤثر پيش بيني کننده مهارت هاي حل تعارض مي باشد و همچنين مهارت هاي ارتباطي درک و ارسال پيام توان پيش بيني مديريت تعارض را از ديدگاه مديران ندارد.