چکیده
زمينه: مأموريت اصلي بيمارستان در نظام سلامت، تأمين مراقبت با کيفيت براي بيماران و برآوردن نيازها و انتظارات آن هاست. اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف ارزﻳﺎﺑﻲ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت بخش اورژانس از دﻳﺪﮔﺎه ﺑﻴﻤﺎران در ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن نمازي شيراز اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.
روش کار: اين پژوهش يک مطالعه توصيفي - تحليلي بود که به روش مقطعي در طي ماه هاي اسفند 1392 و فروردين 1393 صورت گرفت. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اين ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، کليه ﺑﻴﻤﺎران ﺑﺴﺘﺮي در بخش اورژانس ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن نمازي بودند. نمونه گيري به صورت تصادفي ساده انجام شد و حجم نمونه 582 نفر تعيين گرديد. داده ها از طريق پرسشنامه سروکوال جمع آوري شدند. روايي پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و آزمون تحليل عاملي و پايايي آن با استفاده از آزمون ضريب آلفاي کرونباخ 87/0 اثبات گرديد .پرسشنامه، شکاف کيفيت را در شش بعد کيفيت خدمت شامل؛ ملموسات، اطمينان، تضمين، همدلي، پاسخگويي و دسترسي به خدمات اندازهگيري کرد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و به کارگيري آمارههاي توصيفي، آزمونهاي تي- زوجي، تي- مستقل و آناليز واريانس يک طرفه تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها : نتايج نشان داد بيشترين و کمترين شکاف به ترتيب در ابعاد تضمين (0/86±0/55-) و پاسخگويي (0/98±0/31-) بوده است. در ابعاد ملموسات، قابليت اطمينان و دسترسي به خدمات بين انتظارات و ادراکات اختلاف معناداري وجود داشت (5 0/0>P) و در ابعاد پاسخگويي، تضمين و همدلي اختلاف معناداري وجود نداشت (5 0/0<P).
نتيجه گيري : ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت در بخش اورژانس اين ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن وﺿﻌﻴﺖ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ داشت؛ اما شکاف ﻣﻌﻨﻲدار ﻛﻴﻔﻴﺖ در برخي اﺑﻌﺎد در ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن، ﺑﻴﺎنﮔﺮ ﻟﺰوم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺪﻳﺮان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺑﻬﺒﻮد ﻛﻴﻔﻴﺖ اﺳﺖ ﺗﺎ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﻨﺪي ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻴﻤﺎران را ﻓﺮاﻫﻢ آورد.