Logo-doh
تصویر سلامت. 1400؛12(1): 69-76.
doi: 10.34172/doh.2021.08
  تعداد مشاهده چکیده: 527
  تعداد دانلود PDF: 351

مشارکت جامعه و مشارکت بین بخشی در سیستم سلامت

مقاله پژوهشی

آموزش کارگاهی انتخاب رنگ دندان در جهت آموزش مبتنی بر صلاحیت و مبتنی بر نیاز فراگیران

المیرا جعفری نویمی پور 1 ORCID logo، فاطمه پورنقی آذر 2* ORCID logo، سروین خلفازاده 3

1 گروه آموزشی ترمیمی و زیبایی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 گروه آموزشی ترمیمی و زیبایی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3 گروه پزشکی عمومی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: pournaghiazarf@gmail.com

چکیده

زمینه و اهداف:تربیت دندانپزشک مبتنی بر صلاحیت حرفه‌ای نقش مهمی در ارائه خدمات سلامت مورد نیاز جامعه ایفا می‌کند. یکی از مهم‌ترین مراحل در دندان‌پزشکی انتخاب رنگ و تطابق رنگ دندان با ترمیم می‌باشد. آموزش انتخاب رنگ در برنامه‌ی آموزشی دانشکده‌های دندان‌پزشکی ایران به‌صورت آموزش ضمنی در پاره‌ای از دروس مرتبط مانند ترمیمی و پروتز به دانشجویان ارائه می‌شود و واحد عملی مجزایی برای یادگیری و تمرین بیشتر دانشجویان وجود ندارد. هدف این مطالعه‌ بررسی نقش آموزش کارگاهی در کیفیت انتخاب رنگ دندان توسط دانشجویان سال آخر دانشکده‌ی دندانپزشکی تبریز در سال تحصیلی 98 -99 می‌باشد.
مواد و رو­ش ­ها:در یک مطالعه نیمه تجربی؛ دانشجویان سال آخر دانشکده‌ی دندان‌پزشکی تبریز وارد مطالعه شدند. دانشجویان به دو گروه آزمایش و شاهد به‌صورت تصادفی تقسیم شدند. در گروه آزمایش، پس از انتخاب رنگ اولیه، از طریق استراتژی آموزشی کارگاهی، انتخاب رنگ توسط سیستم Vitapan در دندان ثنایای راست ماگزیلا 3 بیمار ساده، متوسط و پیچیده به روش آموزش کارگاهی آموزش داده شد و یک هفته پس از آموزش میزان انتخاب صحیح رنگ توسط این دانشجویان بررسی گردید. در گروه شاهد نیز انتخاب رنگ توسط دانشجویان دقیقاً در شرایط مشابه گروه مورد که آموزش روتین بخش دیده بودند، انجام شد. داده‌های به‌دست‌آمده از مطالعه با استفاده از روش‌های آماری توصیفی (فراوانی- درصد) و آزمون Fisher’s Exact و به‌وسیله نرم‌افزار آماری SPSS.16مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل آماری قرار گرفت.
یافته‌ها:در هر سه گروه بیمار ساده، متوسط و پیچیده کیفیت انتخاب رنگ در گروه مداخله بهتر شده بود که از لحاظ دندانپزشکی این تفاوت اهمیت داشت؛ هر چند که از لحاظ آماری در هر سه گروه بیمار، بین دو گروه مداخله و شاهد تفاوت معناداری مشاهده نگردید. هم‌چنین تأثیر آموزش در انتخاب رنگ پیچیده چشمگیرتر بود.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه‌ی حاضر نشان داد که آموزش کارگاهی تأثیر مثبتی بر کیفیت انتخاب رنگ دانشجویان داندانپزشکی داشته است. از آنجا که رشته دندانپزشکی یک رشته مبتنی بر رویه است و تمام پروسیجرها در کوریکولوم آموزشی دیده نشده است، استاد دندانپزشکی می‌تواند مبتنی بر نیاز فراگیر برخی از رویه‌ها را انتخاب کند و در یک روز کارگاهی آموزش دهد. از طرفی آموزش کارگاهی می‌تواند استراتژی آموزشی مناسب و مبتنی بر یادگیری بزرگسالان می‌باشد که فراگیران برحسب نیاز شغلی خود رغبت بسیاری برای یادگیری نشان می‌دهند.

کلید واژه ها: آموزش کارگاهی, آموزش مبتنی بر صلاحیت, آموزش انتخاب رنگ دندان, دانشجویان دندان‌پزشکی
نام
 
نام خانوادگی
 
پست الکترونیکی
 
نظرات
 
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 27 آبان 1399
بازنگری: 06 آذر 1399
پذیرفته‌شده: 29 بهمن 1399
انتشار الکترونیکی: 01 فروردین 1400
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)