چکیده
زمینه و اهداف
از آن جا که صاحب نظران پیش نیاز و جوهره موضوع کارآفرینی را خلاقیت می دانند، ضرورت دارد برای شناسایی میزان خلاقیت مدیران حوزه سلامت اقدامی انجام شود. لذا این پژوهش با هدف تعیین همبستگی بین خلاقیت و مهارت کارآفرینی در مدیران بیمارستان های آموزشی شهر اهواز انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه پژوهش شامل مدیران بیمارستان های آموزشی شهر اهواز بود و داده ها به روش سرشماری از 110 نفر از مدیران سطوح ارشد و میانی از طریق پرسش نامه گردآوری شده است. روایی پرسش نامه با استفاده از نظرات اساتید و صاحب نظران تأئید شد. مقدار آلفای کرونباخ برای پرسش نامه خلاقیت 0/83 و برای پرسش نامه مهارتهای کارآفرینی 0/88 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از شاخص های آماری فراوانی مطلق و نسبی، میانگین، انحراف معیار و نیز آزمون های تی مستقل، آنووا، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی گام به گام در نرم افزار SPSSنسخه 22 استفاده شد.
یافته ها
میانگین امتیاز خلاقیت برای مدیران 7/91±44/74 به دست آمد. 64/6 درصد مدیران بسیار خلاق و 35/4 درصد آنها نسبتا خلاق برآورد شدند. میانگین امتیاز مهارت های کارآفرینی مدیران 0/67±3 به-دست آمد و مناسب برآورد شد. همبستگی خلاقیت با مهارت های کارآفرینی 0/645 به دست آمد که رابطه مثبت و قوی بین این دو متغیر را نشان داد (P<0/001). رگرسیون خطی ساده نشان داد که مهارت های مدیریتی در بین مهارت های کارآفرینی تعیین کننده 44/4 درصد خلاقیت است (P<0/001).
نتیجه گیری
مهارت های مدیریتی مهم ترین عاملی است که می تواند در خلاقیت بین مدیران بیمارستان موثر باشد. بنابراین، پیشنهاد می گردد با برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی میزان مهارت های مدیریتی در میان مدیران تقویت گردد. همچنین با توجه به یافته های پژوهش مبنی بر اینکه سن و سابقه کار با خلاقیت و مهارت های کارآفرینی رابطه عکس دارد، پیشنهاد می شود از افراد جوان تر استقبال بیش-تری به عمل آید.