Logo-doh
تصویر سلامت. 1400؛12(1): 34-43.
doi: 10.34172/doh.2021.05
  تعداد مشاهده چکیده: 913
  تعداد دانلود PDF: 432

اطلاعات سلامت و کتابداری پزشکی

مقاله پژوهشی

تأثیر آزمون­ های استدلالی و یادگیری مبتنی بر مسئله بر تفکر انتقادی فراگیران تحصیلات تکمیلی علوم پایه

وحیده زارع گاوگانی 1 ORCID logo، حکیمه حضرتی 2 ORCID logo، زهره سهرابی 2* ORCID logo

1 مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز،پژوهشکده مدیریت سلامت و ارتقای ایمنی، گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
*نویسنده مسئول: زهره سهرابی، پست الکترونیکی: Sohrbiz@iums.ac.ir

چکیده


زمينه و اهداف: مهارت ­های تفکر انتقادی به صورت خودانگیخته آموخته نمی‌شود، آموزش عالی بایستی از طریق ادغام مهارت­ های تفکر انتقادی در برنامه‌های آموزشی، قابلیت­ های تفکر انتقادی را در فراگیران تقویت نماید. هدف این مطالعه بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر مسئله و آزمون­ های استدلالی بر تقویت مهارت ­های تفکر انتقادی فراگیران قبل و بعد از مداخله ­ی آموزشی در دانشجویان علوم پایه مقطع تحصیلات تکمیلی می‌باشد.
مواد و روش­ ها: این مطالعه یک مطالعه­ ی نیمه تجربی می‌باشد که در سال 1398 در دانشگاه‌هاي علوم پزشکی تبریز و ایران انجام گرفته است. شرکت‌کنندگان در مطالعه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های آموزش پزشکی و کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی بودند. تأتیر یادگیری مبتنی ‌بر ‌مسئله و به کارگیری آزمون­ های استدلالی در میزان تفکر انتقادی فراگیران قبل و بعد از مداخله ­ی آموزشی؛ با استفاده از پرسش­نامه­ ی تفکر انتقادی کالیفرنیا بررسی شده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم­افزارSpss19 انجام گرفته است. جهت بررسي آمار توصيفي از روش­ هاي آماري از قبيل فراواني، درصد و ميانگين انحراف معيار استفاده شده ‌است و سطح معناداری داده‌ها با استفاده از آزمون ناپارامتریک ویلکاکسون بررسی شده است.
يافته ­ها: میزان تفکر انتقادی فراگیران در رشته­ ی آموزش پزشکی قبل از مداخله­ ی آموزشی در حد متوسط (01/92±9/2) و در رشته­ ی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی ضعیف (0/95±6/80) بود. بعد از مداخله­ ی آموزشی به طور معناداری میزان تفکر انتقادی فراگیران در هر 2 رشته بالا رفته ‌است. در حیطه­ ی تحلیل میزان تفکر انتقادی در هر 2 رشته قبل از مداخله­ پایین‌تر از سایر حیطه­ ها بود که بعد از مداخله ­ی آموزشی بالاتر از سایر حیطه ­ها بود.
نتيجه­ گيري: مطالعه­ ی حاضر نشان داد که مداخلات طراحی آموزشی در حیطه­ ی روش­ های تدریس و ارزیابی منجر به تقویت مهارت ­های تفکر انتقادی فراگیران می­ گردد. سیستم آموزشی با به کارگیری روش­ های نوین ارزیابی و تدریس می­ تواند مهارت­ های تفکر انتقادی فراگیران را ارتقا دهد و دانشجویان نقاد با توانایی خلق ایده ­های نو تربیت نماید.
کلید واژه ها: تفکر انتقادی, ارزیابی دانشجو, یادگیری مبتنی بر مسئله, آزمونهای استدلالی, دانشجویان تحصیلات تکمیلی, علوم پایه
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 27 مهر 1399
بازنگری: 25 آذر 1399
پذیرفته‌شده: 03 بهمن 1399
انتشار الکترونیکی: 01 فروردین 1400
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)