چکیده
زمینه. با توجه به ماهیت تناوبی و فعالیتهای سریع ورزش بدمینتون، علاوه بر توجه به مهارتهای تکنیکی و تاکتیکی، باید نسبت به مهارتهای روانی که نقش قابل ملاحظهای در عملکرد بدمینتونکاران دارد توجه شود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی بر اضطراب ورزشی در بانوان مازندرانی دعوت شده به اردوی انتخابی مسابقات بدمینتون قهرمانی بزرگسالان کشور انجام شد.
روش کار. مطالعه حاضر در قالب یک پژوهش نیمه آزمایشی دوگروهی (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) سه مرحله ای شامل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری اجرا شد. از جامعه آماری، 10 نفر به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه پنج نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت برنامه آموزش مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی قرار گرفتند که طی 8 جلسه گروهی به صورت یک بار در هفته ارائه شد. هر دو گروه پرسش نامه اضطراب ورزشی(SAS) را در سه مرحله خط پایه، پس از اجرای آموزش و در مرحله پیگیری تکمیل کردند. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و استنباطی (آزمون تحلیل کواریانس) استفاده گردید.
یافتهها. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامه آموزش مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی پس از مداخله و پیگیری 45 روز پس از سنجش خط پایه بر کاهش اضطراب ورزشی بانوان بدمینتون کار در مراحل پسآزمون و پیگیری تأثیر معناداری داشته است (0/05≥P).
نتیجهگیری. مدیریت استرس مبتنی بر معنویت درمانی میتواند یکی از گزینههای مؤثر در کاهش علائم اضطراب ورزشی در کنار سایر مداخلات دارویی باشد. یافتههای این مطالعه، مؤید قابل قبول بودن مباحث نظری ارائه شده در این حوزه میباشند.