چکیده
زمینه. عدم کنترل خشم و تکانشوری می تواند آسیب های فردی و اجتماعی فراوانی را بدنبال داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان برحسب مکان کنترل بر روی کنترل خشم و تکانشوری دانشجویان رشته پزشکی بود.
روش کار. این پژوهش به روش نيمه آزمايشي با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل توام با پیگیری اجرا شد. جامعه آماری دانشجویان پزشکی عمومی مشغول به تحصیل در مقطع علوم پایه و فیزیوپاتولوژی بود. پس از تکمیل سه پرسشنامه کنترل خشم، تکانشگری و مکان کنترل توسط دانشجویان 60 نفر که مایل به شرکت در تحقیق بودند به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنی های گروه آزمایشی 8 جلسه آموزش تنظیم هیجان دریافت کردند. پرسشنامه ها بعد از آموزش در دو نوبت پس آزمون و پیگیری برروی تمامی آزمودنی ها اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره دوعاملی توسط نرمافزار SPSS24 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان و تعامل آن با مکان کنترل بر روی کنترل خشم و تکانشوری تاثیر مثبت داشته است.
نتیجهگیری. آموزش مهارت تنظیم هیجان و سایر مهارت های اجتماعی در دوران تحصیل می تواند دانشجویان را در برابر چالش های این دوران محافظت نماید.
کلید واژه ها: کنترل خشم, تکانشوری, تنظیم هیجان, مکان کنترل, دانشجویان رشته پزشکی