چکیده
کتابداري مبتني بر شواهد عبارت است از "به کارگيري بهترين شواهد به دست آمده از يافته هاي تحقيقات معتبر کيفي و کمي در ترکيب با تجربيات واقع گرايانه حاصل از کار کتابداري در عملکرد روزانه و تصميم گيري هاي کتابداري". اين که کتابداري مبتني برشواهد ماهيتاً با خدمات کتابداري سروکار دارد يا با حرفه کتابداري؟ و اين که آموزش کتابداري مبتني برشواهد مبتني بر درس است يا رشته؟ در سايه اي از ابهام قرار دارد. لذا به منظور روشن شدن زواياي مبهم موضوع، هدف اين پژوهشي مروري بر مفهوم کتابداري مبتني بر شواهد و بررسي وضعيت جاري آموزش کتابدراي مبتني بر شواهد در دنيا است.اين مطالعه به روش کتابخانه اي و استنادي در بين متون مرتبط و وب سايت ها انجام شد تا وضعيت آموزش دانشگاهي کتابداري مبتني بر شواهد را از طريق مرور و مطالعه متون منتشر شده در يابد.يافته ها نشان داد که آموزش دانشگاهي کتابداري مبتني بر شواهد در سطح تحصيلات تکميلي فرا ارشد (معادل دکتري) و دوره کارشناسي ارشد وجود دارد. همچنين در رشته هاي مشابه مانند "رويکرد مبتني برشواهد" و "پزشکي مبتني بر شواهد" نيز در سطح تحصيلات تکميلي ارشد و دکتري فلسفي در دانشگاه هاي معتبر دنيا ارائه مي شود.با توجه به تاريخچه رويکرد مبتني بر شواهد، آموزش آن در دنيا و تحولات رشته کتابداري پيشنهاد مي شود رشته/گرايش علم اطلاعات مبتني بر شواهد و برنامه درسي آن توسعه يابد و به شوراي برنامه ريزي درسي ارائه شود.
کلید واژه ها: رویکرد مبتنی بر شواهد, کتابداری و اطلاع رسانی, کتابداري و کار اطلاعاتي مبتني برشواهد, آموزش