Logo-doh
تصویر سلامت. 1397؛9(1): 46-54.
  تعداد مشاهده چکیده: 835
  تعداد دانلود PDF: 353

مدیریت در سیستم سلامت

مقاله پژوهشی

ارتقاي فرايندهاي اداري و مالي دانشکده مديريت و اطلاع رساني پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تبريز با بهره گيري از روش اقدام پژوهي

یلدا موسی زاده 1، علیرضا محبوب اهری 2*، سارا فروتن 3، محمدباقر امیر عطاری 3، طاهر انتظاری ملکی 4

1 قطب علمي و آموزشي مديريت سلامت ايران، دانشکده مديريت و اطلاع رساني پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي تبريز، تبريز، ايران
2 مرکز تحقيقات مديريت خدمات بهداشتي درماني تبريز، پژوهشکده مديريت سلامت و ارتقاي ايمني، دانشگاه علوم پزشکي تبريز، تبريز، ايران
3 دانشکده مديريت و اطلاع رساني پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي تبريز، تبريز، ايران
4 مرکز تحقيقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکي تبريز، دانشگاه علوم پزشکي تبريز، تبريز، ايران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: a_m_ahari60@yahoo.com

چکیده

زمينه و اهداف: امور اداري و مالي يکي از کليدي ترين فعاليت ها در هر سازماني محسوب مي شود. مشخص نمودن فرايندهاي مربوط به اين امور، از ضروريات به شمار مي رود. لذا پژوهش حاضر با هدف ارتقاي فرايندهاي اداري و مالي دانشکده مديريت و اطلاع رساني پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تبريز طراحي و اجرا گرديد.

مواد و روش ها: مطالعه حاضر، مطالعه اي کيفي با رويکرد اقدام پژوهي است. بعد از آگاهي از مساله شفاف نبودن و زمان بر بودن فرايندهاي اداري و مالي، براي رفع اين مشکل برنامه ريزي شد. پس از بررسي شرح مشاغل، مصاحبه با پرسنل و رسم فلوچارت فرايندها، شکل صحيح فرايندها ارائه گرديد. سپس با انتخاب 20 درصد فرايندها و بررسي نحوه عملکرد پرسنل و همچنين زمان سنجي، ارزشيابي انجام شد

يافته ها: نتايج مطالعه نشان داد که فرايندهاي اداري و مالي عمدتاً براساس تجربه و سليقه فردي اداره شده و عدم هماهنگي با زمان بندي آموزشي و پژوهشي دانشکده مانع از انجام به موقع وظايف مي شد. پس از طي گام هاي اقدام پژوهي 49 فرايند (حسابداري: 13، دبيرخانه: 2، اداره امور عمومي: 7، کارگزيني: 16، اموال: 7 و تدارکات: 4 مورد) شناسايي و مستند گرديد. نتايج ارزشيابي نشان داد 97 درصد فرايندها مطابق با استاندارد بوده و زمان مربوط به اجراي فرايندها، 30 تا 100 درصد کاهش يافته است.

نتيجه گيري: اقدام پژوهي در قالب فرايندي مشارکتي بين محققين و صاحبان فرايند، باعث ارتقاي فرايندهاي اداري و مالي گرديد. در راستاي ارتقاي ميزان آمادگي واحد اداري مالي دانشکده و هماهنگي با معاونت هاي آموزش و پژوهش، تنظيم تقويم اداري و مالي در ابتداي سال و پيش بيني زمان اقدام قبل از وصول درخواست واحدها، پيشنهاد شد.

کلید واژه ها: اقدام پژوهی, فرایند, ارتقای فرایند, امور اداری و مالی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 29 بهمن 1396
پذیرفته‌شده: 20 فروردین 1397
انتشار الکترونیکی: 30 خرداد 1397
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)