چکیده
زمينه و اهداف: امور اداري و مالي يکي از کليدي ترين فعاليت ها در هر سازماني محسوب مي شود. مشخص نمودن فرايندهاي مربوط به اين امور، از ضروريات به شمار مي رود. لذا پژوهش حاضر با هدف ارتقاي فرايندهاي اداري و مالي دانشکده مديريت و اطلاع رساني پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تبريز طراحي و اجرا گرديد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر، مطالعه اي کيفي با رويکرد اقدام پژوهي است. بعد از آگاهي از مساله شفاف نبودن و زمان بر بودن فرايندهاي اداري و مالي، براي رفع اين مشکل برنامه ريزي شد. پس از بررسي شرح مشاغل، مصاحبه با پرسنل و رسم فلوچارت فرايندها، شکل صحيح فرايندها ارائه گرديد. سپس با انتخاب 20 درصد فرايندها و بررسي نحوه عملکرد پرسنل و همچنين زمان سنجي، ارزشيابي انجام شد
يافته ها: نتايج مطالعه نشان داد که فرايندهاي اداري و مالي عمدتاً براساس تجربه و سليقه فردي اداره شده و عدم هماهنگي با زمان بندي آموزشي و پژوهشي دانشکده مانع از انجام به موقع وظايف مي شد. پس از طي گام هاي اقدام پژوهي 49 فرايند (حسابداري: 13، دبيرخانه: 2، اداره امور عمومي: 7، کارگزيني: 16، اموال: 7 و تدارکات: 4 مورد) شناسايي و مستند گرديد. نتايج ارزشيابي نشان داد 97 درصد فرايندها مطابق با استاندارد بوده و زمان مربوط به اجراي فرايندها، 30 تا 100 درصد کاهش يافته است.
نتيجه گيري: اقدام پژوهي در قالب فرايندي مشارکتي بين محققين و صاحبان فرايند، باعث ارتقاي فرايندهاي اداري و مالي گرديد. در راستاي ارتقاي ميزان آمادگي واحد اداري مالي دانشکده و هماهنگي با معاونت هاي آموزش و پژوهش، تنظيم تقويم اداري و مالي در ابتداي سال و پيش بيني زمان اقدام قبل از وصول درخواست واحدها، پيشنهاد شد.