چکیده
زمينه و اهداف : هدف از اين مطالعه بررسي و مقايسه سلامت روان دانشجويان دانشكده هاي تربيت بدني و علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه الزهرا (س) بود.
مواد و روش ها : در اين مطالعه توصيفي - مقطعي در دو دانشکده «تربيت بدني» و «علوم تربيتي و روان شناسي» به ترتيب 242 و 265 نفر نمونه با پرسشنامه سلامت عمومي 28 سؤالي گلدبرگ بررسي شدند. پس از تکميل و جمع آوري پرسشنامه ها، دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS17 تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها : در دانشکده تربيت بدني 135 نفر (55/8%) و در دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي 170 نفر (60/3%) مشکوک به داشتن اختلال رواني بودند. ميزان شيوع اختلالات رواني در دانشجويان دانشکده تربيت بدني 9/4% و دانشجويان دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي 30/2% درصد بود (p<0.01). ميانگين نمره سلامت رواني در دانشجويان تربيت بدني 8/04±15/9 و در دانشجويان علوم تربيتي 11/02±23/9 بود (p<0.01). در مقياسهاي فرعي نيز دانشجويان تربيت بدني نمره كمتري داشتند.
بحث و نتيجه گيري : نتايج نشان داد دانشجويان تربيت بدني نسبت به دانشجويان علوم تربيتي و روان شناسي در تمام مقياس هاي چهارگانه و مقياس کلي سلامت عمومي نمره کمتري کسب کردند که نمايانگر اضطراب، افسردگي و اختلالات جسمي کمتر و کارکرد اجتماعي بهتر و در مجموع سلامت عمومي بهتر دانشجويان تربيت بدني مي باشد.