چکیده
زمینه. دانشجویان و دانش آموختگان رشته مدیریت سلامت مدیران آینده حوزه سلامت خواهند بود. ارتقاء توانمندی مدیران نظام سلامت به عنوان یکی از ارکان اصلی سازمان های ارائه دهنده خدمات سلامت برای تامین نیازهای بخش سلامت جامعه لازم و ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی شایستگی های کلیدی مورد نیاز دانش آموختگان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی به عنوان مدیران آینده نظام سلامت انجام پذیرفت.
روش کار. این مطالعه در سه گام با استفاده از متد تحلیل محتوا، دلفی و تحلیل عاملی انجام شد. در مرحله اول برای تعیین مهارت های مورد نیاز مشاغل مدیریتی در نظام سلامت از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته و متعامل استفاده شد و داده ها براساس روش تحلیل محتوا تحلیل شدند. حجم نمونه 14 نفر از خبرگان حوزه سلامت بودند. در مرحله دوم، برای ایجاد اجماع در مورد مهارت ها مطالعه دلفی طراحی شد. مشارکت کنندگان به 44 مهارت مستخرج از مصاحبه ها از طریق طیف لیکرت سه امتیازی از مخالف تا موافق (از 1 تا 3) نمره دادند. سپس از طریق تحلیل عاملی مهارت های مورد نظر به چندین گروه مولفه تقسیم گردید.
یافتهها. در این مطالعه تعداد 44 مهارت کلیدی مورد نیاز مدیران و دانش آموختگان رشته مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی در نظام سلامت در قالب 10 مولفه شناسایی شد.
نتیجهگیری. هزینه و منابعی که برای تربیت دانش آموختگان رشته مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی تخصیص مییابد باید مبتنی بر نیاز اشتغال و فضای کاری باشد و مهارت های شناسایی شده در زمره مهم ترین آموزش های آنان قرار گیرد.