Logo-doh
تصویر سلامت. 1399؛11(1): 74-86.
doi: 10.34172/doh.2020.08
  تعداد مشاهده چکیده: 1003
  تعداد دانلود PDF: 393

کیفیت در ارائه خدمات سلامت

مقاله پژوهشی

نقش ابعاد جو آموزش سازماني و جهت گيري يادگيري شخصي بر يادگيري حرفه اي کارکنان دانشگاه علوم پزشکي تبريز

مالک قربان نیتی 1 ORCID logo، ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی 1* ORCID logo، عیسی برقی 1 ORCID logo

1 جو آموزش سازماني، جهت گيري يادگيري شخصي، يادگيري حرفه ای
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: ghasemzadee@yahoo.com

چکیده

زمينه و اهداف: برای همگام شدن نیروی انسانی سازمان، یادگیری حرفه ای باید با ایجاد جو آموزش سازمانی مطلوب به صورت پیوسته صورت گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد جو آموزشی سازمانی و جهت گیری یادگیری شخصی بر یادگیری حرفه ای در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است. نمونه آماري شامل 220 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکي تبريز بود که به روش نمونه گيري طبقه اي متناسب انتخاب شدند. داده های مورد نياز از طريق پرسشنامه هاي استاندارد شامل جو آموزش سازمانی تریسی و توس، جهت گیری یادگیری شخصی تارنو و یادگیری حرفه ای لی و همکاران فراهم گرديد. داده ها در نرم افزار SPSS 21 با استفاده از روش هاي آمار توصيفي و آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسير با استفاده از نرم افزار ليزرل مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: بیشترین میانگین در میان ابعاد جو آموزش سازمانی مربوط به بعد حمایت مدیریتی بود و میانگین جهت گیری یادگیری شخصی از جو آموزش سازمانی بیشتر بود. نتایج تحلیل مسیر لیزرل نشان داد ابعاد جو آموزش سازماني شامل حمايت مديريتي (52/ 0=ß) ، حمايت شغلي (63/ 0 =ß) و حمايت سازماني (67/ = ß) و جهت گيري يادگيري شخصي (87/ 0 =ß) بر ميزان يادگيري حرفه اي کارکنان دانشگاه علوم پزشکي تبريز اثر علّی مثبت معناداري داشتند و مدل آنها از برازش مناسبي برخوردار است.
نتيجه گيري: جو آموزش سازمانی و جهت گیری یادگیری شخصی بر میزان یادگیری حرفه ای کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاثیر مستقیم مثبت معناداری دارند.

کلید واژه ها: جو آموزش سازمانی, جهت گیری یادگیری شخصی, یادگیری حرفه ای
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 05 شهریور 1398
پذیرفته‌شده: 12 آبان 1398
انتشار الکترونیکی: 01 فروردین 1399
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)