چکیده
زمینه. در مدیریت دانش سازمانی لازم است عوامل اجتماعی در کنار عوامل اقتصادی و فناوری مورد توجه قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش با در نظر گرفتن متغیر میانجی یادگیریزدایی است.
روش کار. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، یک مطالعه توصیفی همبستگی است. جامعه آماری، 450 نفر از کارکنان حوزه پشتیبانی بیمارستان های دولتی استان تهران (ایران) با روش سرشماری است که 420 نفر از آنها در پژوهش مشارکت نمودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های استاندارد فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و یادگیری زدایی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و توسط دو نرم افزار SPSS و AMOS انجام گرفته است.
یافتهها. نتایج پژوهش تاییدکننده ی روابط ساختاری مفروض بود؛ بهطوری که فرهنگ سازمانی هم بهطور مستقیم (0/34) و هم بهطور غیرمستقیم از طریق یادگیری زدایی (0/78) بر مدیریت دانش تاثیرگذار است. همچنین متغیر یادگیریزدایی به طور مستقیم بر مدیریت دانش تاثیر معنادار و مثبت داشت (0/55).
نتیجهگیری. با توجه به ارتباط مثبت فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش و ایفای نقش یادگیریزدایی به عنوان متغیر میانجی در این ارتباط، تقویت فرهنگ سازمانی و بهبود ابعاد یادگیریزدایی، به پیادهسازی مدیریت دانش و توسعه آن در بیمارستانها کمک میکند. نتیجه این وضعیت افزایش رضایت بیماران و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده توسط مراکز درمانی خواهد بود.
کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی, مدیریت دانش, یادگیری زدایی, بیمارستان ها