Logo-doh
تصویر سلامت. 1403؛15(2): 134-148.
doi: 10.34172/doh.2024.11
  تعداد مشاهده چکیده: 125
  تعداد دانلود PDF: 28

اطلاعات سلامت و کتابداری پزشکی

مقاله پژوهشی

شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر رفتار اشتراک دانش پرستاران با روش تحقیق آمیخته

سیف الله خسروی 1، عاطفه زارعی 1* ORCID logo، بهروز بیات 1 ORCID logo، زرین زرین آبادی 2 ORCID logo

1 گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران
2 گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: Atefehzarei@gmail.com

چکیده

زمینه. اشتراک دانش فرآیندی است که افراد به‌طور متقابل به تبادل دانش ضمنی و عینی می‌پردازند و دانش جدید خلق می­ کنند. هدف این پژوهش شناسایی مضامین اصلی و سازمان‌دهنده مؤلفه‌های اشتراک دانش پرستاران است.

روش کار. روش پژوهش از نوع آمیخته است. ابتدا به روش کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی مقالات بود. گردآوری داده‌ها نیز از طریق مطالعه و بررسی مقاله‌های منتشر شده در سطح ملی و بین‌المللی انجام یافت. در مرحله اول، با استفاده از کلیدواژه «اشتراک دانش» از طریق موتورهای کاوش اطلاعات، 387 مقاله علمی و پژوهشی بازیابی شدند. پس از پالایش با معیارهای ورود اطلاعات، در نهایت به 48 منبع حاوی کد مرتبط ویژه مضامین کاهش یافت. بخش کمّی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود که حجم نمونه با روش‌شناسی معادلات ساختاری 284 نفر برآورده شد.

یافته‌ها. در بخش کیفی 27 مضمون اصلی، 11 مضمون فرعی-محوری و 9 مضمون سازمان‌دهنده اشتراک دانش شامل نگرش، هنجارهای ذهنی، پاداش، هزینه‌ها، کنترل رفتاری درک شده، منافع متقابل، ابزارهای اشتراک دانش، ادراک کسب شهرت و قصد اشتراک دانش شناسایی شدند. در بخش کمّی از دیدگاه پرستاران، مضمون­های ادراک کسب شهرت، منافع متقابل و هنجارهای ذهنی به ترتیب دارای اولویت اول تا سوم بودند.

نتیجه‌گیری. بر اساس یافته­ های این مطالعه، مؤلفه­ های نگرش، کنترل رفتاری درک شده، پاداش، منافع متقابل، شهرت و هنجارهای ذهنی در الگوی رفتار اشتراک دانش پرستاران مؤثرند و می‌توانند باعث بروز رفتار واقعی فرد شوند.

کلید واژه ها: مدیریت دانش, اشتراک دانش پرستاران, تحقیق کیفی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 17 شهریور 1402
بازنگری: 24 بهمن 1402
پذیرفته‌شده: 30 بهمن 1402
انتشار الکترونیکی: 09 خرداد 1403
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)