چکیده
زمینه. اشتراک دانش فرآیندی است که افراد بهطور متقابل به تبادل دانش ضمنی و عینی میپردازند و دانش جدید خلق می کنند. هدف این پژوهش شناسایی مضامین اصلی و سازماندهنده مؤلفههای اشتراک دانش پرستاران است.
روش کار. روش پژوهش از نوع آمیخته است. ابتدا به روش کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی مقالات بود. گردآوری دادهها نیز از طریق مطالعه و بررسی مقالههای منتشر شده در سطح ملی و بینالمللی انجام یافت. در مرحله اول، با استفاده از کلیدواژه «اشتراک دانش» از طریق موتورهای کاوش اطلاعات، 387 مقاله علمی و پژوهشی بازیابی شدند. پس از پالایش با معیارهای ورود اطلاعات، در نهایت به 48 منبع حاوی کد مرتبط ویژه مضامین کاهش یافت. بخش کمّی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود که حجم نمونه با روششناسی معادلات ساختاری 284 نفر برآورده شد.
یافتهها. در بخش کیفی 27 مضمون اصلی، 11 مضمون فرعی-محوری و 9 مضمون سازماندهنده اشتراک دانش شامل نگرش، هنجارهای ذهنی، پاداش، هزینهها، کنترل رفتاری درک شده، منافع متقابل، ابزارهای اشتراک دانش، ادراک کسب شهرت و قصد اشتراک دانش شناسایی شدند. در بخش کمّی از دیدگاه پرستاران، مضمونهای ادراک کسب شهرت، منافع متقابل و هنجارهای ذهنی به ترتیب دارای اولویت اول تا سوم بودند.
نتیجهگیری. بر اساس یافته های این مطالعه، مؤلفه های نگرش، کنترل رفتاری درک شده، پاداش، منافع متقابل، شهرت و هنجارهای ذهنی در الگوی رفتار اشتراک دانش پرستاران مؤثرند و میتوانند باعث بروز رفتار واقعی فرد شوند.