محمد مردانی
1 ، عرفانه رحمانیان
1 ، محمد عرب
2 ، سید مصطفی حسینی
3 ، علی وفایی نجار
1* 1 گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2 گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3 گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده
زمینه و اهداف: عدالت سازمانی ادراک کارکنان از میزان انصاف و برابری در رفتارها و روابط کاری است که این ادراکات می تواند بر پاسخ-گوئی در برابر بیماران مؤثر باشد. براین اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی ابعاد عدالت سازمانی و پاسخ گوئی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1394 انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مقطعی، توصیفی- تحلیلی بود که 342 نفر از بیماران و کارکنان دارای ارتباط مستقیم با بیمار انتخاب شدند. برای سنجش عدالت و پاسخ گوئی از پرسش نامه ی Niehoff and Moorman و پرسش نامه ی استاندارد WHO استفاده شد. داده ها به کمک آمار توصیفی و تحلیلی (T-test،ANOVA و Pearson) با نرم افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره ی عدالت 15/23 ± 62/70 و نمره ی پاسخ گوئی 18/75 ± 105/16 محاسبه شد. نتایج بررسی همبستگی نشان دهنده ی وجود ارتباط معنادار در تمامی ابعاد عدالت و پاسخ گوئی بود به طوری که ضعیف ترین و قوی ترین رابطه بین بعد «عدالت توزیعی با کیفیت امکانات اولیه ی موردنیاز» و «عدالت مراوده ای با شرافت و کرامت انسانی» به دست آمد. همچنین بین متغیرهای دموگرافیک کارکنان و عدالت رابطه ی معناداری یافت نشد و تنها نوع بیمه و مدرک تحصیلی بیماران ارتباط معناداری با پاسخ گوئی داشت.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که می توان با بهبود ادراک كاركنان از عدالت، سطح پاسخ گوئی را ارتقا بخشید که نهایتاً منجر به ایجاد تصویر بهتری از بیمارستان در ذهن مراجعه كنندگان شده و سبب افزایش توان جذب و حفظ مشتری خواهد شد؛ لذا به مدیران توصیه می شود با تقویت عدالت سازمانی به خصوص عدالت در توزیع منابع، پاسخ گوئی را افزایش دهند.
کلید واژه ها: عدالت سازمانی, پاسخ گویی, بیمارستان, تهران