Logo-doh
تصویر سلامت. 1400؛12(1): 44-54.
doi: 10.34172/doh.2021.06
  تعداد مشاهده چکیده: 947
  تعداد دانلود PDF: 367

مدیریت در سیستم سلامت

مقاله پژوهشی

بررسی توانمندی دانش ­آموختگان مقطع کارشناسی رشته­ ی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

رحیم خدایاری زرنق 1 ORCID logo، شیرین نصرت نژاد 2 ORCID logo، خورشید مبصری 3 ORCID logo، ادریس کاکه مم 1* ORCID logo

1 گروه مدیریت و سیاستگذاری سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 گروه اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع¬رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3 گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: Edriskakemam@gmail.com

چکیده

زمینه و اهداف: رشته­ ی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی به عنوان یکی از رشته هاي مهم و کلیدي حوزه ­ی سلامت به شمار می ­رود. ارزیابی توانمندی های دانش ­آموختگان این رشته به شناسایی نیازمندی ­های آموزشی کمک خواهد کرد؛ بنابراین، هدف این مطالعه ارزیابی میزان توانمندی دانش ­آموختگان مقطع کارشناسی این رشته که در استان آذربایجان شرقی شاغل هستند، می­ باشد.
مواد و روش ­ها: این مطالعه­ ی مقطعی بر روی 51 دانش ­آموخته رشته­ ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 41 نفر کارمند همکارآنها و 28 نفر مافوق فرد شاغل در سازمان­های مرتبط با سلامت در استان آذربایجان شرقی و از دیدگاه هر 3 گروه انجام شد. از روش 360 درجه با استفاده از پرسش­نامه­ ی محقق­ ساخته­ ی روا و پایا با طیف لیکرت 5 گزینه­ ای استفاده شد. تحلیل داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی زوجی انجام گرفت.
یافته­ ها: دانش ­آموختگان در حوزه­ های اخلاقی از دیدگاه مافوق (0/76±4/01)، مشتری ­مداری از دیدگاه دانش ­آموختگان (0/76±4/13)، حل مسئله از دیدگاه همکار (0/89±3/94) و مدیریت ارائه­ ی خدمات (0/91±3/93) و مدیریت تغییر از دیدگاه دانش ­آموخته (0/85±3/90) بیشترین توانمندی و در زمینه­ ی مدیریت مالی (1/14±3/32)، مدیریت منابع انسانی (0/81±3/74) و مدیریت دانش از دیدگاه مافوق (1/01±3/46) توانمندی کمتری داشتند. بیشترین شکاف شناسایی­ شده از دیدگاه هر 3 گروه در حوزه ­ی مدیریت مالی بود، اما از دیدگاه خود دانش ­آموختگان، در زمینه­ ی مدیریت اطلاعات و ارتباطات (0/84±3/89) شکاف بیشتری وجود داشت.
نتیجه­ گیری: این مطالعه نشان داد که دانش ­آموختگان در حوزه ­ی مدیریت مالی و مدیریت اطلاعات و ارتباطات نیاز به ارتقا دارند. لذا بازنگری در کوریکولوم آموزشی، استفاده از شیوه ­های نوین تدریس و برگزاری دوره ­های آموزشی تکمیلی در این زمینه­ ها می ­تواند به بهبود توانمندی­های دانش ­آموختگان کمک کند.

کلید واژه ها: شایستگی حرفه ای, آموزش مبتنی بر شایستگی, تحصیلات تکمیلی, خدمات بهداشتی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 24 دی 1398
بازنگری: 27 فروردین 1399
پذیرفته‌شده: 24 خرداد 1399
انتشار الکترونیکی: 01 فروردین 1400
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)