چکیده
زمینه و اهداف: در میان بسیاری از عوامل، محققان به وجود طیف گسترده ای از مدل ها و ابزارهای موفقیت مدیریت دانش اشاره کرده اند که باعث می گردد تا شرکت ها نتوانند مدل مناسبی با توجه به شرایط داخلی شرکت را انتخاب کنند. با توجه به دانشی شدن بسیاری از کسب و کارهای حوزه سلامت، افزایش مهارت های مدیریتی، بدون توجه به موفقیت مدیریت دانش امکان پذیر نخواهد بود. بر همین اساس هدف این تحقیق تدوین یک مدل علّی برای بهبود مدیریت دانش در شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت با ترکیب روش های تحلیل تم و مدلسازی ساختاری- تفسیری بوده است.
مواد و روش ها: روش تحقیق آمیخته بوده که با استفاده از روش تحقیق کیفی تحلیل تم، عوامل موفقیت مدیریت دانش در شرکت های دانشبنیان حوزه سلامت شناسایی شده و در مرحله بعد ابتدا براساس تحلیل عاملی تأییدی، نتایج بخش کیفی در جامعه آماری شرکت های دانشبنیان حوزه سلامت بررسی شده و در گام بعدی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری، مدل علّی از عوامل موفقیت تدوین شده است.
یافتهها: نتایج تحقیق در بخش کیفی نشاندهنده نه تم اصلی شامل استراتژی مدیریت دانش، عوامل محیطی صنعتی، عوامل فرهنگی، توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات، عوامل فردی، عوامل سازمانی، مشوق های مدیریت دانش، هنجارهای ذهنی و مقوله محوری (مدیریت دانش) به همراه چهل و دو تم فرعی بوده است. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشاندهنده مناسب بودن تم های اصلی استخراجی از بخش کیفی بوده است. نتایج مدلسازی ساختاری- تفسیری نیز نشان داد که استراتژی مدیریت دانش و عوامل محیطی و صنعتی به عنوان عوامل اصلی در موفقیت مدیریت دانش تلقی می گردند.
نتیجهگیری: نتایج این تحقیق یک مدل از موفقیت مدیریت دانش را ایجاد نمود و همچنین نتایج بخش کمی برازش دقیق مدل را نشان داده است.
کلید واژه ها: مدیریت دانش, دانش بنیان, سیستم سلامت, تحلیل تم, مدلسازی ساختاری- تفسیری