Logo-doh
تصویر سلامت. 1400؛12(4): 356-367.
DOI: 10.34172/doh.2021.34
  تعداد مشاهده چکیده: 41
  تعداد دانلود PDF: 33

مدیریت در سیستم سلامت

تحقیقی

تدوین مدل سلامت عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی مبتنی بر مدیریت استعداد و هوش هیجانی

ژاله سرباز وطن 1 ORCID logo، محمدرحیم نجف زاده 2* ORCID logo، حمید جنانی 2 ORCID logo، جعفر برقی مقدم 2 ORCID logo

1 واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
*پدیدآور رابط: پست الکترونیکی: najafzadehrahim@yahoo.com

چکیده

زمینه و اهداف

مدیریت استعداد و هوش هیجانی به عنوان سیستمی برای شناسایی، پرورش، ارتقاء و نگهداری افراد بااستعداد، با هدف بهینه کردن توان سازمان و به منظور تحقق اهداف سازمان ها استفاده می‌شود. هدف مقاله حاضر تدوین مدل ارتقاء سلامت عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان‌شرقی مبتنی بر مدیریت استعداد و هوش هیجانی می‌باشد.

مواد و روش ها

تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش، جزء تحقیقات همبستگی به شمار می‌رود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان‌شرقی به تعداد 1312 نفر بوده كه در سال تحصیلی 99-1398 در این اداره مشغول به خدمت بوده‌اند. حجم نمونه براساس جدول كرجسی و مورگان 298 نفر محاسبه شد كه به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسش-نامه‌های مدیریت استعداد احمدی و همکاران، هوش هیجانی برادبری و گریوز، عملکرد شغلی بیرن و همکاران و کونوی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های آماری از دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزارهای SPSSو Amos استفاده شد که در سطح توصیفی از شاخص های مركزی و پراكندگی و در سطح استنباطی از رگرسیون چند متغیره و معادلات ساختاری استفاده گردید.

یافته ها

براساس یافته‌های توصیفی، میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای عملكرد شغلی، مدیریت استعداد و هوش هیجانی به ترتیب 64/0±84/3، 58/0±77/3 و 69/0±83/3 بودند. نتایج استنباطی نشان داد كه مدیریت استعداد بر سلامت عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان‌شرقی تأثیر مثبت معنی‌داری دارد (001/0=p ، 023/7= t). هوش هیجانی نیز بر سلامت عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان‌شرقی تأثیر مثبت معنی‌داری دارد (001/0=p ، 316/8= t). همچنین مدیریت استعداد با نقش میانجی هوش هیجانی بر سلامت عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی تأثیر مثبت معنی‌داری دارد (001/0=p ، 48/13= t).

نتیجه گیری با توجه به این که سلامت عملکرد شغلی معلمان بیش ترین تأثیر را از مدیریت استعداد آن ها دریافت می کند، در نتیجه با شناسایی وضعیت استعداد معلمان در حین استخدام و همچنین آموزش و ارتقای مهارتهای هوش هیجانی در سال های خدمت میتوان روند انتخاب و گزینش کارکنان را بهبود بخشید و سلامت عملکرد شغلی آنان را ارتقاء داد.


کلید واژه ها: سلامت عملکرد شغلی, مدیریت استعداد, هوش هیجانی
نام
 
نام خانوادگی
 
پست الکترونیکی
 
نظرات
 
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 22 اسفند 1399
بازنگری: 11 خرداد 1400
پذیرفته‌شده: 12 خرداد 1400
انتشار الکترونیکی: 12 آبان 1400
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)