لیلا محمدی نیا
1,2* ، میترا امینی
2 ، مرضیه علم الهدی
3 ، فائزه بشیری
4 1 گروه مدیریت و سیاست گذاری سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 مرکز تحقیقات ارتقای کیفیت آموزش بالینی، دفتر توسعه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
3 بخش آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
4 مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و منابع انسانی، گروه سلامت در بلایا، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده
زمینه. کلاس وارونه به عنوان یکی از تکنیک های جدید آموزشی می تواند عملکرد آموزشی موثری داشته باشد. بکارگیری این روش برای دروس پایه عمق بیشتری به یادگیری دانشجویان می دهد. لذا این مطالعه به بررسی روش تدریس کلاس وارونه در ارتقا دانش و آمادگی دانشجویان پزشکی در درس مدیریت حوادث و بلایا پرداخته است.
روش کار. این مطالعه نیمه تجربی تک گروهی پیش آزمون- پس آزمون می باشد. دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سالهای 97-98 مورد ارزیابی با این تکنیک قرار گرفتند. روش های مختلف تدریس وارونه جهت پوشش سرفصل براساس پاورپوینت، نمایش کلیپ، کار در گروه های کوچک، جلسات بحث و پرسش انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی نمونه های زوجی و آزمون ناپارامتری ویلکاکسون استفاده گردید.
یافتهها. براساس نتایج حاصله، از 106 دانشجوی پزشکی شرکت کننده، 85 نفر تا انتهای دوره شرکت داشتند. از بین آنها 65 نفر (61/3 درصد) زن و 41 نفر (38/7 درصد) مرد بودند. دانشجویان در گروه سنی 19 تا 39 سال بوده و میانگین سنی آنها 3/27 ±20/29 بود. ارتباط معناداری بین جنسیت و آمادگی در بلایا اعم از نظر دانش و نگرش وجود نداشت. (p≥0.05) بین نگرش و سطح آمادگی در پیش و پس آزمون اختلاف معنادار بود. میزان میانگین دانش، نگرش و آمادگی آنها در پاسخ به مخاطرات در پس آزمون به ترتیب به میزان 1/93 درصد، 3/82 درصد و 3/35 درصد نسبت به پیش-آزمون (پس از تدریس وارونه) افزایش داشت.
نتیجهگیری. اهمیت رخداد حوادث و بلایا نیازمند رشد آگاهی و آمادگی است. تدریس کلاس وارونه برای آموزش مفاهیم حوادث و بلایا می تواند پویایی بیشتری در دانشجویان ایجاد کند و دانش و آمادگی ایشان را برای مقابله با حوادث و بلایا ارتقا دهد.
کلید واژه ها: آموزش, حوادث و بلایا, دانشجویان پزشکی, کلاس درس وارونه