Logo-doh
تصویر سلامت. 1401؛13(4): 398-408.
doi: 10.34172/doh.2022.44
  تعداد مشاهده چکیده: 710
  تعداد دانلود PDF: 223

مشارکت جامعه و مشارکت بین بخشی در سیستم سلامت

مقاله پژوهشی

ارزیابی روش تدریس کلاس وارونه در ارتقا دانش و آمادگی دانشجویان پزشکی در مدیریت حوادث و بلایا

لیلا محمدی نیا 1,2* ORCID logo، میترا امینی 2 ORCID logo، مرضیه علم الهدی 3 ORCID logo، فائزه بشیری 4 ORCID logo

1 گروه مدیریت و سیاست گذاری سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 مرکز تحقیقات ارتقای کیفیت آموزش بالینی، دفتر توسعه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
3 بخش آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
4 مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و منابع انسانی، گروه سلامت در بلایا، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: Dr.mohammadinial@gmail.com

چکیده

زمینه. کلاس وارونه به عنوان یکی از تکنیک های جدید آموزشی می تواند عملکرد آموزشی موثری داشته باشد. بکارگیری این روش برای دروس پایه عمق بیشتری به یادگیری دانشجویان می دهد. لذا این مطالعه به بررسی روش تدریس کلاس وارونه در ارتقا دانش و آمادگی دانشجویان پزشکی در درس مدیریت حوادث و بلایا پرداخته است.
روش کار. این مطالعه نیمه تجربی تک گروهی پیش آزمون- پس آزمون می باشد. دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال‌های 97-98 مورد ارزیابی با این تکنیک قرار گرفتند. روش های مختلف تدریس وارونه جهت پوشش سرفصل براساس پاورپوینت، نمایش کلیپ، کار در گروه های کوچک، جلسات بحث و پرسش انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی نمونه های زوجی و آزمون ناپارامتری ویلکاکسون استفاده گردید.
یافته‌ها. براساس نتایج حاصله، از 106 دانشجوی پزشکی شرکت کننده، 85 نفر تا انتهای دوره شرکت داشتند. از بین آنها 65 نفر (61/3 درصد) زن و 41 نفر (38/7 درصد) مرد بودند. دانشجویان در گروه سنی 19 تا 39 سال بوده و میانگین سنی آنها 3/27 ±20/29 بود. ارتباط معناداری بین جنسیت و آمادگی در بلایا اعم از نظر دانش و نگرش وجود نداشت. (p≥0.05) بین نگرش و سطح آمادگی در پیش و پس آزمون اختلاف معنادار بود. میزان میانگین دانش، نگرش و آمادگی آنها در پاسخ به مخاطرات در پس آزمون به ترتیب به میزان 1/93 درصد، 3/82 درصد و 3/35 درصد نسبت به پیش-آزمون (پس از تدریس وارونه) افزایش داشت.
نتیجه‌گیری. اهمیت رخداد حوادث و بلایا نیازمند رشد آگاهی و آمادگی است. تدریس کلاس وارونه برای آموزش مفاهیم حوادث و بلایا می تواند پویایی بیشتری در دانشجویان ایجاد کند و دانش و آمادگی ایشان را برای مقابله با حوادث و بلایا ارتقا دهد.

کلید واژه ها: آموزش, حوادث و بلایا, دانشجویان پزشکی, کلاس درس وارونه
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 30 آبان 1400
بازنگری: 31 فروردین 1401
پذیرفته‌شده: 01 تیر 1401
انتشار الکترونیکی: 23 آذر 1401
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)