چکیده
زمینه. نظام سلامت به عنوان سیستمی که تولیت امر سلامت و بهداشت جامعه را بر عهده دارد نیازمند شرایطی است تا از طریق اعتماد متقابل و رفتارهای اخلاق حرفه ای عملکرد فردی و سازمانی خود را در جهت بهبود خدمات بهداشتی و درمانی توسعه دهد. لذا هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگوی جامع اعتماد سازمانی با رویکرد اخلاق حرفهای در نظام سلامت است.
روش کار. این پژوهش با رویکردی کیفی و با استفاده از روش داده بنیاد (گراندد تئوری) انجام یافته است. روش گردآوری دادهها، مطالعه اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و باز با 22 نفر از خبرگان آگاه از موضوع بوده است. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی و تأیید شده است. برای تحلیل دادهها با بکارگیری نرم افزار MAXQDA2020 از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است.
یافتهها. از تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش پنج بعد اصلی به همراه 10 زیر مقوله فرعی برای ارایه الگوی جامع اعتماد سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه ای در نظام سلامت شناسایی و طبقه بندی شدند که عبارتند از: 1- شرایط علّی با دو مقوله فرعی؛ (حوزههای ساختاری و قانونی)، 2- شرایط زمینه ایی با دو مقوله فرعی؛ (جریانهای سازمانی و صلاحیت فردی)، 3- شرایط مداخلهگر با دو مقوله فرعی؛ (عوامل محیطی و اداری)، 4- بعد راهبردها و اقدامات با دو مقوله فرعی؛ (استانداردهای فرهنگی و اخلاقی و استانداردهای درون سازمانی)، 5- بعد پیامدها با دو مقوله فرعی؛ (پیامدهای سازمانی و اجتماعی).
نتیجهگیری. بالا بودن اعتماد سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه ای در سازمان، باعث بهبود رضایت شغلی، افزایش تعهد سازمانی، فضای اطمینان بین كاركنان، افزایش مشارکت و همفكری، تقسیم اطلاعات، حل مسئله، تسهیل توانمندسازی، بهبود توانایی تغییر، یادگیری و نوآوری سازمانی، كاهش فشار روحی و روانی، كاهش عدم اطمینان نسبت به آینده، حل تعارضات و در نهایت ایجاد چارچوبی برای افزایش بهره وری و بهبود عملکرد سازمانی در ارائه خدمات و محصولات کیفی تر شده که موجبات بهبود مسئولیت پذیری اجتماعی را فراهم میکند.